Maandbrief
Naast de directe mondelinge contacten met de leerkracht en directie, wordt door ons maandelijks een “Maandbrief” verzorgd. Daarin staan naast een overzichtelijke kalender voor elke groep alle groepsactiviteiten vermeld. Indien er speciale gelegenheden zijn, wordt u daar ook schriftelijk van op de hoogte gebracht, en/of via de link nieuwsbrief.
MAANDBRIEF SEPTEMBER 2024
DE SPRANKEL OP FACEBOOK
De Sprankel is ook op Facebook te vinden. Alle nieuwtjes, activiteiten of “zomaar” berichtjes vinden jullie op de Facebook pagina van De Sprankel.
Erg leuk om elke dag even te kijken.
We hebben al enorm veel volgers. Wil jij ook op de hoogte blijven en ons volgen? Dat kan. Klik hier onder op de banner om naar de pagina te gaan.
We zijn enthousiast aan het nieuwe schooljaar begonnen en hebben onze eerste teamscholing al achter de rug.
Op onze eerste studieochtend (15 augustus) hebben we uitleg gekregen over onze nieuwe Taal- en spellingsmethode Staal2.
Ook hebben we onze afspraken en kennis rondom de groepsovereenkomst, de emotiemeter en ‘het doel van de week’ weer opgefrist.
Op 9 oktober staat onze tweede studiedag op de planning!
Belangrijke afspraken (ter herinnering) bij de start van het schooljaar:
- Op het schoolplein lopen de kinderen met hun fiets aan de hand;
- Fietsen plaatsen we tussen ‘de nietjes’ zodat er geen domino ontstaat bij het vallen van een fiets.
Denk aan een slot om de fiets veilig weg te zetten. Ook is het fijn als een fiets een standaard heeft.
- In de eerste pauze eten kinderen fruit of een boterham;
- In de lunchpauze adviseren we een gezonde lunch (protocol op de website).
Een gezond lunchpakket volgens de richtlijnen van de GGD:
Een gezond lunchpakket bestaat uit brood (alle soorten brood mogen, het liefst volkoren of tarwebrood).
Crackers (voorkeur voor volkoren) mogen, maar vervangen niet het brood. Het gaat er om dat kinderen voldoende brood eten.
Het drinken in een gezond lunchpakket bestaat uit water, sap of melk.
Schoolkoeken als bijvoorbeeld Sultana, Liga etc. vallen onder de categorie koeken. Deze zijn extra en horen niet bij het lunchpakket.
KENNISMAKINGSGESPREKKEN
In week 35 en 36 zijn de kennismakingsgesprekken gepland. U wordt samen met uw kind verwacht voor een gesprek om het schooljaar te starten.
Het doel van dit kennismakingsgesprek is om elkaar te leren kennen (leerkracht, kind en ouder) en samen een goede start van het schooljaar te maken. Tijdens het gesprek worden verwachtingen van uw kind, aangevuld met verwachtingen van u als ouder, besproken. De tijdsduur van het gesprek is 10 minuten. Ter voorbereiding voor dit gesprek krijgt uw kind een formulier mee naar huis. Wilt u dit samen met uw kind vooraf invullen.
De dagen en de tijdstippen van deze gesprekken zijn door de verschillende groepen zelf gepland. Er zijn géén gezamenlijke tijden afgesproken. Indien u meerdere kinderen heeft kan het dan ook voorkomen dat u niet een afspraak op dezelfde dag kunt plannen.
Dit is een gesprek voor ouder, kind en leerkracht. Een broertje of zusje mag op de gang bij de groep wachten. Neemt u dan iets mee wat uw kind kan doen, zodat kinderen niet door de gang gaan lopen en hierbij andere gesprekken storen.
BLOK 1 DE VREEDZAME SCHOOL: WE HOREN BIJ ELKAAR!
Alle groepen van de school starten met de lessen uit Blok 1. Tijdens dit blok staat het samen werken aan een positief werkklimaat centraal. Naast de algemeen geldende schoolregels maken leerkracht en kinderen samen afspraken over hoe je met elkaar omgaat en over de inrichting en het ordelijk houden van de klas.
Om van een school of klas een groep te maken, is het nodig dat elk kind het gevoel heeft dat hij/zij er bij hoort. Kinderen hebben iets met elkaar als ze elkaar goed kennen en elkaar waarderen.
Ze leren over opstekers en afbrekers. Je geeft een opsteker als je een aardige, positieve opmerking over iemand maakt. “Jij kan zo goed iemand helpen”. Opstekers doen iets met je; je wordt er bijvoorbeeld blij van.
Het tegenovergestelde van een opsteker is een ‘afbreker’. Het is een onaardige, negatieve opmerking over iemand. De ander krijgt er bijvoorbeeld een vervelend gevoel van.
De kinderen leren dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten en verdedigen en iedereen respect moet hebben voor de mening van anderen. Om de sfeer direct goed neer te zetten hebben de kinderen de eerste twee weken iedere dag een Vreedzame Schoolles.
Bij de andere blokken hebben de kinderen iedere week één les.
BLINK OPENING THEMA 1
We hebben een opening met de hele school gehad op dinsdag 27 augustus in de aula van het Kindcentrum.
THEMA: Familieverhalen
Groep 1/2 Familie
De komende periode werken we in de groep met het anker Familie van Schatkist. Pompom vindt een echofoto. Loeloe wordt grote zus! Dat vindt Pompom erg leuk. De gezinssamenstelling van Loeloe en van de kinderen wordt verkend. We praten verder over de regels en gewoontes bij de kinderen thuis. Daarnaast maken de kinderen kennis met Pompom en zijn familie en vrienden: oma en poes Snoes, de buurjongen Tim, zijn nichtje Loeloe en Zoem de bij.
Groep 3/4 Ik en mijn familie
In dit thema verdiepen de kinderen zich in hun eigen geschiedenis. Ze maken kennis met begrippen als ‘vroeger’ en ‘tijd’. Ze komen erachter dat er verschillen zijn tussen het dagelijks leven ‘nu’ en het dagelijks leven ‘vroeger’.
En ze ontdekken dat ze zelf verbonden zijn aan de tijd van voor hun geboorte, omdat ze deel uitmaken van een familie.
Groep 5/6 Wereldse kinderen
Binnen het thema Wereldse kinderen kijken de kinderen naar hun eigen leven, naar kinderen uit andere delen van de wereld en naar kinderen uit de geschiedenis. Ze onderzoeken hoe die andere kinderen leven en vergelijken dat met hun eigen leven. Door de combinatie van de vier onderzoekslessen en het eigen onderzoek vormen de kinderen zich een beeld van wat hen en hun klasgenoten uniek maakt. Ze zien de verschillen tussen hun eigen leven in Nederland en dat van kinderen uit andere werelddelen. En ze ontdekken ook hoe kinderen in de geschiedenis leefden.
Groep 7/8 Fantastische families
In dit thema onderzoeken de kinderen verschillende familieverhalen: de relatie tussen een soldaat in WO I en zijn familie thuis, de ruzie tussen Willem II en zijn zoon, het gezin van Anton de Kom dat leeft tussen twee culturen en strijdt tegen onrecht en de conflicten tussen ouders en hun kinderen in de jaren ‘50 en ’60. Ze onderzoeken daarna een familieverhaal naar eigen keuze.
Wij zijn fijn gestart in het nieuwe schooljaar!
We gaan er samen een Sprankelend feest van maken.
Team bs De Sprankel
30 augustus 2024
VAKANTIES EN STUDIEDAGEN 2024-2025
Herfstvakantie: 21 oktober 2024 t/m 25 oktober 2024
Kerstvakantie: 23 december 2024 t/m 3 januari 2025
Voorjaarsvakantie: 3 maart 2025 t/m 7 maart 2025
2e paasdag: 21 april 2025
Koningsdag: 26 april 2025
Meivakantie: 21 april 2025 t/m 5 mei 2025
Hemelvaart: 29 en 30 mei 2025
2e pinksterdag: 9 juni 2025
Zomervakantie: 7 juli 2024 t/m 15 augustus 2025
Studiedagen (alle leerlingen vrij)
9 oktober 2024
6 december 2024
13 januari 2025
20 februari 2025
31 maart 2025
19 mei 2025
18 juni 2025