Maandbrief

 Naast de directe mondelinge contacten met de leerkracht en directie, wordt door ons maandelijks een “Maandbrief” verzorgd. Daarin staan naast een overzichtelijke kalender voor elke groep alle groepsactiviteiten vermeld. Indien er speciale gelegenheden zijn, wordt u daar ook schriftelijk van op de hoogte gebracht, en/of via de link nieuwsbrief.

MAANDBRIEF JANUARI 2025   

DE SPRANKEL OP FACEBOOK
De Sprankel is ook op Facebook te vinden. Alle nieuwtjes, activiteiten of “zomaar” berichtjes vinden jullie op de Facebook pagina van De Sprankel.
Erg leuk om elke dag even te kijken.
We hebben al enorm veel volgers. Wil jij ook op de hoogte blijven en ons volgen? Dat kan. Klik hier onder op de banner om naar de pagina te gaan.

NIEUWS UIT HET TEAM 

*Juffrouw Demi komt na de kerstvakantie in groep 3 terug van zwangerschapsverlof. Ze neemt op woensdag ouderschapsverlof. Juffrouw Noor gaat deze vervangen. We hebben voor de kerstvakantie afscheid genomen van Meneer Roy.

*Juffrouw Anita is ziek. Voor haar afwezigheid vervangt JuffrouwZoë.
Juffrouw Zoë is fulltime in groep 5.

*Het College van Bestuur van Optimus bezoekt op maandag 20 januari onze school. Naast een kijkje binnen school, het onderwijs in de groepen en een gesprek met de leerlingenraad willen zij ook graag van ouders weten hoe ze over De Sprankel en het onderwijs op school denken.
Wij zijn op zoek naar een viertal ouders die dit gesprek willen voeren.  
Heeft u belangstelling om met het CvB in gesprek te gaan om 09.00 uur? U kunt uw ervaring/mening over het onderwijs op De Sprankel met hen delen.
Dan kunt u zich aanmelden bij Rianda: r.school@optimusonderwijs.nl of mondeling bij de start van de dag.

*De gesprekken over de groepsindeling van volgend schooljaar starten op. Het is fijn als we zo snel mogelijk weten hoeveel kinderen we volgend schooljaar op school hebben. Met name het leerlingaantal voor groep 1-2 is hierin van belang!
Kinderen die vóór 1 oktober 2026 4 jaar worden mogen aangemeld worden!

AFNAME CITO TOETSEN ALLE KINDEREN van gr. 3 t/m 8

De weken 4 en 5 staan op school in het teken van de afname van de CITO toetsen voor het leerlingvolgsysteem. Door het afnemen van deze toetsen krijgen wij een goed beeld van de “groei” van de kinderen op het gebied van rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen.
Deze periode is een meetmoment voor school om de ontwikkeling van individuele leerlingen, de groep en als laatste fase de
school in beeld te krijgen.

Blink! SCHOOLTHEMA: Slimme communicatie

Van de kerstvakantie tot de carnavalsvakantie werken en leren we rondom het thema:Slimme communicatie.

Groep 1/2: Wat doe je met water?
In dit thema gaan de kinderen verdiepend verder vanuit de invalshoek: onderzoekend leren. Pompom heeft iets bijzonders van Tim geleerd en wil dit graag aan de kinderen laten zien: Hij kan kraanwater ‘omtoveren tot gekleurd water! En volgens Tim kun je nog veel meer bijzondere dingen met water doen! Pompom wil dit met de kinderen onderzoeken. Als echte wateronderzoekers ontdekken ze dat water er hetzelfde uit kan zien maar toch anders kan smaken. En dat sommige dingen oplossen in water en sommige dingen niet. Ook vragen ze zich af of hoe het water uit de kraan eigenlijk zo schoon komt en gaan ze water filteren. Met water kun je verder ook leuke spelletjes doen en je kunt er een fontein mee maken. Zo ontdekken de kinderen dat water niet alleen nodig is, maar ook leuk!

Groep 3/4: Sterke verhalen.
In dit thema worden de kinderen zich ervan bewust dat je de geschiedenis overal om je heen kunt zien, horen en vinden. En dat geschiedenis niet alleen over Nederland gaat, maar over allerlei andere plekken in de wereld. Kijk eens naar de oude gebouwen in de stad of luister naar (klassieke) muziek. Veel verhalen uit boeken en films spelen zich in het verleden af. In een tijd dat wij nog niet geboren waren. Bijvoorbeeld in de het oude Egypte of in de riddertijd. Schilders als Rembrandt, Avercamp en Jan Steen, legden het dagelijks leven vast op het schilderdoek. Die schilderijen vertellen ons verhalen uit het verleden. We bewonderen ze nu in het museum. Het verleden is ook in huis. Iedereen heeft thuis wel ergens een voorwerp liggen dat gebruikt werd door opa’s en oma’s.

Groep 5/6: Dit wil ik zeggen.
In dit thema kijken de kinderen naar verschillende vormen van communicatie. Ze ontdekken hoe mensen in de prehistorie met elkaar communiceerden, hoe communicatiemiddelen in de loop van de tijd zijn veranderd, hoe belangrijk je oren zijn bij communicatie en hoe dieren met elkaar communiceren.

Groep 7/8: Machtige media.
In dit thema kijken de kinderen naar de invloed van de media, vroeger en nu, ver weg en dichtbij. Ze zien hoe de media het gedrag en de mening van het publiek beïnvloeden. De kinderen onderzoeken reclames uit de jaren ’40, ’50 en ’60 en wat de invloed daarvan was. Ze kijken en luisteren naar muziek die via de massamedia de wereld in werd gezonden uit de periode 1960-1990. Ze onderzoeken hoe de maatschappelijke discussie de onderwerpen van de songs bepaalde en omgekeerd hoe de songs invloed hadden op hun luisteraars.
Door de opkomst van het massamedium televisie, kijken miljoenen mensen op de wereld naar soaps. Door soaps uit verschillende werelddelen te bekijken, zien de kinderen hoe soaps het gedrag en de opinie van de kijkers beïnvloeden en hoe soaps andersom ook een weerspiegeling zijn van de cultuur waaruit ze zijn voortgekomen. Kinderen reflecteren op de risico's van het (gebrek aan) privacy wanneer ze gebruik maken van het nieuwste massamedium: het internet.

DE VREEDZAME SCHOOL
We sluiten blok 3 van De Vreedzame School af: We hebben oor voor elkaar.
De kinderen hebben geleerd:
- Dat het belangrijk is om duidelijk te zeggen wat je bedoelt; dat voorkomt onnodige conflicten

- Goed naar elkaar te luisteren en samen te vatten. Je laat dan zien of je de ander goed begrepen hebt.

- Dat mensen op verschillende manieren naar dingen kijken. We noemen dit het hebben van verschillende gezichtspunten. Dat komt omdat we verschillende ervaringen, verschillende gevoelens hebben en uit verschillende gezinnen komen. Verschillende gezichtspunten kunnen soms conflicten veroorzaken.

Na de kerstvakantie starten we met blok 4 van De Vreedzame School.
Dit blok staat in het teken van: We hebben hart voor elkaar. Dit blok gaat over gevoelens. Om kunnen gaan met gevoelens is van groot belang voor een positief klimaat in de klas en in de school. De Vreedzame School streeft naar een klimaat waarin iedereen zich prettig voelt en waarin kinderen “hart voor elkaar “ hebben, d.w.z. dat ze met respect omgaan met elkaar. Dat gaat gemakkelijker als kinderen in staat zijn hun gevoelens te benoemen en zich in de gevoelens van anderen te verplaatsen.

Kinderen zijn dan beter in staat om conflicten positief op te lossen. Om met elkaar over gevoelens te praten, is het van belang dat de kinderen zich veilig voelen in de groep; tegelijkertijd bevorderen deze gesprekken de veiligheid in de groep. Er ontstaat een vertrouwde sfeer.
We hebben het over gevoelens als boos en verdriet. We bespreken wat het betekent als iemand wordt buitengesloten. De kinderen leren herkennen wat hen boos maakt en hoe ze hun boosheid uiten. Ze leren dat “afkoelen” belangrijk is om een conflict te kunnen oplossen.
Verder gaat het in blok 4 over blij zijn, tevreden zijn, over opkomen voor elkaar. De lessen gaan over dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt. Aan het eind van blok 4 bedenken de kinderen een les, die voor iedereen leuk is. Ze bereiden de les zo veel mogelijk zelf voor en verzorgen de les. Na afloop staan de kinderen stil bij de vraag of iedereen een leuke les heeft gehad en worden zo mogelijk afspraken voor een volgende keer gemaakt. We leren de kinderen dat ze mogen “passen”. Op school wordt het steeds “gewoner” om over gevoelens te praten; in het begin is het vaak nog onwennig. Uiteraard houden we er rekening mee dat niet elk kind even gemakkelijk over zijn of haar gevoelens praat. We willen kinderen de ruimte geven om zelf te kiezen wat ze over hun gevoelens kwijt willen. Wilt u meer weten over De Vreedzame School dan kunt u kijken op Site van de school www.devreedzameschool.nl of kom eens langs op school.

NIEUWS UIT DE OUDERRAAD
Op dinsdag 10 december heeft de Algemene Ledenvergadering plaats gevonden. Hier is de realisatie van de uitgaven van de Ouderraad van 22-24 toegelicht. Ook is er uitleg gegeven over de begroting van schooljaar 24-25.

TALENTENMIDDAGEN
Op donderdag 16 en 23 januari van 12.30 tot 13.45 uur zijn weer onze talentenmiddagen van dit schooljaar.
We vinden het belangrijk dat leerlingen, naast de cognitieve ontwikkeling (rekenen, taal en lezen) ook ontdekken wat ze leuk vinden en welke talenten ze hebben.
We hebben weer een aantal leuke en bijzondere workshops kunnen organiseren.

Afwezigheid Renate (Contactpersoon CJG)
In week 2, op vrijdag 10 januari 2025, is Renate Eggenkamp niet op school aanwezig voor het wekelijkse spreekuur.

Een sprankelend 2025!

Team basisschool De Sprankel.
3 januari 2025