Huiswerkbeleid
Op onze school wordt in verschillende groepen huiswerk gegeven. Waarom geven wij op school huiswerk?
- Huiswerk bevordert de zelfstandigheid van leerlingen. Zelf verantwoordelijkheid dragen voor het opgegeven werk, zelf (leren) plannen wanneer het gemaakt of geleerd moet worden om er op tijd klaar mee te zijn.
- Huiswerk maken betekent uitbreiding van de leertijd, waardoor leerprestaties verbeteren. Door naast de leertijd op school thuis ook nog bezig te zijn met het inoefenen of herhalen van bepaalde leerstof, kan het leerresultaat positief beïnvloedt worden.
- Betrokkenheid van de ouders bij de school en het leren van hun kind. Door het huiswerk dat thuis gemaakt wordt, krijgen ouders beter zicht op hetgeen leerlingen op school leren.
- Een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs. In het voortgezet onderwijs wordt ervan uitgegaan dat huiswerk maken een logisch verlengstuk is van het dagelijks schoolbezoek. Als kinderen daar al vertrouwd mee raken op de basisschool, draagt dat bij aan het zich snel kunnen aanpassen aan de manier van werken in het voortgezet onderwijs.
Wij onderscheiden twee soorten huiswerk:
- Oefenwerk
- Structureel huiswerk
Oefenwerk
De leerlingen uit groep 3 t/m 8 krijgen, indien nodig, oefenwerk mee als ondersteuning van het leerproces op school. Het oefenwerk heeft de volgende functies:
- Extra oefenen van behandelde oefenstof als blijkt dat een leerling of de hele groep dit nodig heeft.
- Extra oefenstof voor die leerlingen die het nodig hebben, naast de hulp op school zoals vermeld in de Handelingsgerichte aanpak (HGA). Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders en de leerling.
- Voorbereiden van nieuwe opdrachten (bijvoorbeeld thuis voorbereiden van teksten)
Oefenwerk dat thuis gemaakt wordt, is werk waarbij de leerling geen instructie nodig heeft en dat de leerling zelfstandig kan verwerken.
Structureel huiswerk
De leerlingen van de groepen 5 t/m 8 krijgen huiswerk om het leerproces te ondersteunen. Daarnaast bereiden wij vanaf groep 7 onze leerlingen voor op het huiswerk maken in het voortgezet onderwijs. Voor een probleemloze overgang naar het voortgezet onderwijs spelen werkhouding, eigen motivatie en plichtsbesef in een andere dan de schoolsituatie een grote rol.
Het huiswerk heeft daarmee de volgende functies:
- Het draagt bij aan het leren plannen en (zelfstandig) leren;
- Oefenen van behandelde oefenstof;
- Toepassen van kennis en/of vaardigheden;
- Leren hanteren van de agenda vanaf groep 7 en aan de hand daarvan ook leren plannen.
OEFENWERK
Groep 1-2 |
|
Groep 3 |
|
Groep 4 |
|
Groep 5 |
|
Groep 6 |
|
Groep 7 |
|
Groep 8 |
|
STRUCTUREEL HUISWERK
Groep 5 |
|
Groep 6 |
|
Groep 7 |
|
Groep 8 |
|
TIPS VOOR OUDERS BIJ HET MAKEN EN LEREN VAN HET HUISWERK.
- Ga niet zomaar oefenen met je kind. Hij/zij kan in de war raken als bijvoorbeeld een som op een andere manier uitgerekend wordt dan op school wordt aangeleerd. Rekentrucjes zorgen misschien op de korte termijn voor een beter cijfer, maar op de lange termijn niet voor beter inzicht! Vraag de leerkracht hoe u uw kind het beste kunt helpen en oefen het samen huiswerk maken. Op de website van school staan bij het tabblad ouders verschillende websites waarop u per vakgebied oefenmateriaal kunt vinden.
- Uw kind leert dingen sneller uit zijn hoofd door de leerstof vaker kort te herhalen dan wanneer hij of zij één keer langere tijd zit te “stampen”. De tafel van acht zes dagen achter elkaar opzeggen heeft meer effect dan de tafel zes keer op één dag opzeggen.
- Besteed geregeld samen tijd aan het huiswerk maken. Uw kind helpen het zelf te doen is een goed uitgangspunt bij het geven van ondersteuning bij het huiswerk. Kijk mee met het huiswerk van uw kind: Houd in de gaten of uw kind zijn huiswerk maakt en wanneer hij dit doet. Zorg dat het huiswerk gemaakt wordt op goede en rustige momenten. Overleg met uw kind wat voor haar of hem en voor U het beste tijdstip is. Kijk het huiswerk samen na, bespreek wat goed gaat en help hem/haar bij het verbeteren van wat nog niet zo goed gaat.
- Houd het leuk! Het is belangrijk dat samen huiswerk maken op een plezierige en ontspannen manier gebeurt. Heeft uw kind een keer geen zin, probeer dan te achterhalen hoe dat komt. Wanneer het huiswerk te veel of te moeilijk is, is het belangrijk dat u contact opneemt met de leerkracht.
- Kinderen leren niet alleen op school, maar vooral ook daarbuiten. Wat uw zoon of dochter op school ontdekt, krijgt betekenis in het alledaagse leven. Het kind leert bijvoorbeeld lezen op school en brengt dit in de praktijk aan de keukentafel, waar hij de verpakking van een doos hagelslag leest of de ‘paddenstoelen’ leest als je ergens naar toe fietst. De leerkracht leert uw kind rekenen, maar wegen wordt pas belangrijk als u met uw kind koekjes gaat bakken en geldsommen worden interessant als het iets in de winkel mag betalen.
- Het is belangrijk dat uw zoon of dochter trots is op alles wat hij of zij al weet en kent.
TIPS VOOR LEERLINGEN BIJ HET MAKEN EN LEREN VAN HET HUISWERK
- Het is heel belangrijk om te weten wanneer je aan je huiswerk gaat zitten. Probeer een vast programma in je hoofd te maken van je middag. Bijvoorbeeld: Wat doe je als je thuiskomt ?
* Ga je eerst wat drinken, eten of televisie kijken of computeren?
* Ga je in de middag al aan je huiswerk beginnen of aan het begin van de avond?
* Wanneer denk je dat je je het best kan concentreren op je werk? (Beantwoord deze vragen en plan dan je middag in.)
* Zorg ervoor dat je je huiswerk de dag af hebt vóór je het in moet leveren.
* De toets niet een dag van tevoren gaan leren. - Heb je alle bladen en spullen bij je om te kunnen leren?
- Als je ziek bent geweest, zorg dan dat je de gemiste bladen of opdrachten zelf achterhaalt en regelt. Stap naar de juf of meester om dit te controleren.
- Ga in een ruimte zitten met voldoende frisse lucht, daglicht en waar het enigszins opgeruimd is. Radio aan of muziek luisteren kan, maar of het ook slim is als je aan het leren bent? Als je van jezelf weet dat je redelijk snel afgeleid bent, zet het dan liever uit. Kan je je goed concentreren, dan maakt het niet bijzonder veel uit. Zet je mobiel uit, leg je laptop weg en stop spullen in de kast. Het zal je alleen maar afleiden als je aan het werk bent.
- Controleer regelmatig je agenda en kijk samen met je ouder(s) hoe je je huiswerk gaat maken of leren.
- Schrijf duidelijk, zodat je je vragen en antwoorden kunt lezen en leren. Schrijf niet alleen het antwoord op.
- Berg je werk netjes op en zorg dat je map (overzichtelijk) op orde blijft.