Maandbrief

 Naast de directe mondelinge contacten met de leerkracht en directie, wordt door ons maandelijks een “Maandbrief” verzorgd. Daarin staan naast een overzichtelijke kalender voor elke groep alle groepsactiviteiten vermeld. Indien er speciale gelegenheden zijn, wordt u daar ook schriftelijk van op de hoogte gebracht, en/of via de link nieuwsbrief.

MAANDBRIEF APRIL - MEI 2024   

DE SPRANKEL OP FACEBOOK
De Sprankel is ook op Facebook te vinden. Alle nieuwtjes, activiteiten of “zomaar” berichtjes vinden jullie op de Facebook pagina van De Sprankel.
Erg leuk om elke dag even te kijken.
We hebben al enorm veel volgers. Wil jij ook op de hoogte blijven en ons volgen? Dat kan. Klik hier onder op de banner om naar de pagina te gaan.

NIEUWS UIT HET TEAM 

FORMATIE EN GROEPSINDELING
We zullen in het nieuwe schooljaar weer met 8 groepen werken. Op de studiedag van 12 april stond
de groepsindeling op de agenda.
Met het team hebben we een besluit genomen over de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar.
Ook hebben we een start gemaakt met het bespreken welke leerkracht(en) deze groepen zullen bemensen.
Na de meivakantie gaan we dit verder afronden en zullen ouders hierover informatie ontvangen.

• Op de studiedag van 12 april hebben we een volle agenda met de volgende punten doorgewerkt:
evaluatie uitproberen taalmethodes, visie op burgerschap, evaluatie analyse toetsen LiB en
vragenlijst Sociaal Emotioneel Functioneren, het concept jaarrooster van 24-25, start evaluatie
jaarplan van 23-24, de eerste opzet voor het jaarplan schoolontwikkeling 24-25, de groepsindeling
voor 24-25.
Het was een intensieve dag!

• In de periode tussen kerst en meivakantie heeft Peter Derks de IB-taken van Dane waargenomen.
Heel fijn hoe alle zorgtaken zijn doorgegaan en hij de ondersteuning van leerkrachten bij het werken
in de groep heeft voortgezet.
Na de meivakantie start Dane weer na haar zwangerschapsverlof.
Peter draagt op dinsdag 7 mei alle leerlingzorgtaken weer aan haar over.
Als team nemen we op woensdag 8 mei afscheid van Peter.

• Aan het einde van dit schooljaar gaat Brigitte ons verlaten. Ze gaat genieten van haar pensioen. In de
afgelopen periode is ze werkzaam geweest als ‘kernleerkracht’ en ingezet op alle scholen in de
gemeente Grave. Voor de periode tussen de meivakantie en de zomervakantie zal ze enkel nog op
De Sprankel zijn, zodat ze haar werkzame leven op een vaste en eigen plek af kan sluiten. In deze
periode zal ze de groepen overnemen zodat leerkrachten taken buiten de groep kunnen doen,
werken met kleine groepjes en ondersteunen bij het afnemen van toetsen.

THEMA: VERRE WERELDREIZEN
Groep 1/2: Ik ga op stap en neem mee
De komende periode sluiten we het schooljaar af en werken we in de groep met het anker ‘Afsluiting’ van
Schatkist. We tellen de dagen op de kalender tot het vakantie is en
we praten over vakantieplannen. Ook kijken we terug naar wat we
geleerd en beleefd hebben het afgelopen schooljaar.

Wat beleven we met Pompom?
Pompom vertelt dat hij met oma op vakantie naar Spanje gaat, met
het vliegtuig! Maar Pompom heeft geen zin. We zijn heel benieuwd
hoe dat komt en we proberen Pompom op te vrolijken. Pompom wil
al zijn vrienden niet zomaar achterlaten. We organiseren daarom
een afscheidsfeest voor hem!

Groep 3/4: Hallo wereld!
De wereld komt steeds dichterbij. Technologische ontwikkelingen brengen kinderen op jonge leeftijd in
aanraking met dat wat buiten de grenzen van het eigen huis en de eigen buurt gebeurt. Met hun ouders
reizen ze soms naar exotische vakantiebestemmingen. Klasgenootjes hebben
ouders die uit andere landen naar Nederland zijn geëmigreerd.

Televisie,
Facebook, YouTube, internet, het zijn allemaal poorten naar andere landen en
andere culturen. De wereld is binnen handbereik. Behalve culturele verschillen
zijn er ook veel overeenkomsten. Overal ter wereld begroeten mensen elkaar,
doen ze spelletjes, koken en eten ze en vieren feest. Kennis van andere culturen en gebruiken, het
onderkennen van overeenkomsten en verschillen en hierop reflecteren verbreedt de blik op de wereld. Het
vermindert angst voor het onbekende en het leert kinderen iets over hun positie in de wereld en over hun
relaties met anderen.

Groep 5/6: Het wereldrestaurant
In dit thema leren de kinderen over de verschillende werelddelen en ontdekken ze welke eetgewoontes er in
verschillende landen van de wereld zijn. Niet alleen de eetgewoontes van
nu, maar ook die van lang, lang geleden. De kinderen vormen zich een
breed beeld van eten en eetgewoontes over de wereld en eetgewoontes
van vroeger; ze leren welke gerechten Romeinen aten en wat hun
eetgewoontes waren.

Ze ontdekken welke eetgewoontes van de Romeinen wij nu nog gebruiken.
Verder ontdekken de kinderen wat de VOC was en hoe belangrijk deze organisatie was voor Nederland en hoe zij
ervoor zorgden dat de smaak van het eten veranderde door de kruiden en specerijen die zij meenamen naar Nederland.
De kinderen leren ook welke gewassen en specerijen er in India groeien.
Ze ontdekken daarmee dat India een heel groot land is met verschillende klimaten en dat er daardoor
verschillende soorten specerijen en gewassen kunnen groeien.

Groep 7/8: Reis de wereld rond
In dit thema volgen de kinderen een bijzonder dier, mens of voorwerp op wereldreis.
Ze bekijken de wereld door de ogen van vogels en waterdieren, ontdekkingsreizigers van vroeger en wereldreizigers van nu.
Ze ontdekken meer over ontdekkingsreizigers uit de tijd van steden en staten en hervormers en ontdekkers.

Ook leren ze over avontuurlijke vrouwen uit de tijd van burgers en stoommachines, de reis die je
dagelijks maakt wanneer je virtueel de wereld op internet verkent en de reis die Laura zeilde
langs de diverse klimaatzones van de wereld.

BLOK 6 DE VREEDZAME SCHOOL: WE ZIJN ALLEMAAL ANDERS
Na de meivakantie starten we met het laatste blok van dit schooljaar.
In blok 6 gaan de lessen over overeenkomsten en verschillen tussen mensen.
We willen de kinderen leren om te gaan met verschillen van mening en verschillen in gewoontes, leefstijl, levensbeschouwing, leeftijd,
sekse en in cultuur. We werken aan acceptatie en waardering ervan.
Naast verschillen zijn er ook overeenkomsten.
De kinderen leren dat je dit terugziet binnen de eigen families, de klas, de school en de samenleving.
Om goed om te kunnen gaan met verschillen moet je er over kunnen praten.
Het gaat om luisteren naar de ander, een mening vormen, van mening kunnen veranderen en een eigen mening verdedigen.
Op deze manier willen we vooroordelen tegengaan.
Door een positieve aanpak ervaren de kinderen verschillen als vanzelfsprekend in plaats van eng of vreemd.


In dit blok gaat het om accepteren, tolerantie en waarderen. Dat zijn geen dingen die je
via een lesje kunt overdragen.
Naast deze lesactiviteiten is de manier waarop wij als leerkrachten zelf omgaan met overeenkomsten en verschillen erg belangrijk.
We proberen zo veel mogelijk acceptatie en waardering uit te dragen van overeenkomsten en verschillen in de eigen groep en de school.
We maken kinderen bewust van eventuele vooroordelen en geven duidelijke grenzen aan welk gedrag niet meer kan,
d.w.z. welk gedrag haaks staat op de bedoelingen van dit blok.
Wij zetten ons in voor een goede voorbeeldfunctie naar de kinderen.
Met de lessen, onze eigen houding en met ondersteuning van de ouders hebben we er alle vertrouwen in dat iedereen het bij ons op school prettig heeft, omdat “anders zijn mag”.

Met vriendelijke groet,
namens het team,

Rianda School
Directeur De Sprankel

18 april 2024