een Eigen Plek

BLINK! Thema :
Een eigen plek. 
Van de kerstvakantie tot de carnavalsvakantie werken en leren we rondom het thema: een eigen plek.
De opening van het thema is vandaag: dinsdag 11 januari.

Groep 1/2:Wonen, een huis vol dozen. In de komende periode werken we in de groep met het anker Wonen van Schatkist. 
Pompom wil namelijk ergens anders wonen. We onderzoeken hoe het droomhuis van Pompom er uitziet. Daarvoor bekijken we eerst hoe we zelf wonen en. hoe een huis er van binnen uitziet. 
Wat is er in de verschillende kamers te doen en te zien?
Is er een verdieping of een zolder?We kijken ook naar de buitenkant van huizen. Wat is hetzelfde en wat is anders bij verschillende soorten huizen?Pompom ontdekt dat hij het liefste in de buurt wil wonen en verhuist in de klas naar een andere plek. Wat komt er allemaal bij kijken als je verhuist?Hoe voel je je snel op je gemak?

Groep 3/4:Bouwen maar.In dit thema maken de kinderen kennis met de verschillende stadia die doorlopen worden bij het bouwen van een huis. Een huis staat er niet zomaar. Voordat er met de bouw wordt gestart is er al heel wat denkwerk en planning verricht. De architect heeft een tekening en een bouwplan gemaakt. Er is overleg geweest met de aannemer en de bouwers. De kinderen ontdekken dat de groep ‘bouwers’ bestaat uit mensen met uiteenlopende beroepen waaronder timmermannen, metselaars, voegers, loodgieters, dakdekkers, schilders en glaszetters.
Al deze mensen werken samen aan de realisatie van een huis. Daarnaast zien de kinderen in welke volgorde de bouw plaatsvindt, vanfundering tot dak. Het beeldmateriaal dat in dit thema is verwerkt biedt de kinderen een weidse blik op de diversiteit aan bouwstijlen en architectuur en prikkelt daarmee de fantasie en de verbeelding. Op huizengebied is veel meer mogelijk dan vier rechtemuren en een schuin dak.

Groep 5/6:Stadsmakers.Binnen het thema Stadsmakers ontwerpen en maken de kinderen hun eigen stad van de toekomst. Deze stad moet aan een aantal eisen voldoen en zal aan het einde van het thema gepresenteerd worden.
Door de combinatie van de vier onderzoekslessen en het eigen onderzoek vormen de kinderen zich een breed beeld van de stad met alles wat daarbij hoort, zoals het ontstaan van steden, de verschillen tussen een stad en een dorp, voorzieningen in een stad, de metropool, vervoer in een stad en verkeer van de toekomst.

Groep 7/8:Altijd onderweg.Binnen het thema Altijd onderweg kiezen en onderzoeken de kinderen hun favoriete emigratieland. Dit emigratieland moet op een aantal aspecten worden onderzocht en zal aan het einde van het thema gepresenteerd worden.
Door de combinatie van de vier onderzoekslessen en het eigen onderzoek vormen de kinderen zich een breed beeld van emigratie met alles wat daarbij hoort, zoals emigratie in vroegere tijden, migratie van planten en dieren, redenen om te emigreren, de eigen familiegeschiedenis, de ontvangst in een nieuw land, de verschillen tussen culturen en de kennis die je moet opdoen om in het andere land te integreren.

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 25 JUNIeen Schitterend, Sprankelend Zomerfeest

    Terwijl de blikken angstvallig omhoog keken schoven de donkere wolken één voor één aan ons […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 21 JUNIhet “Sprankel Zomerfeest”

    De zomer, net begonnen aan zijn eerste dag. We hebben er al veel van kunnen […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 12 JUNI“Maatjes”

    Passend binnen “de Vreedzame School” hadden Basisschool De Sprankel en Visio een gemeenschappelijk project.het Maatjes […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Basisschool de Sprankel

Gasthuishoeve 1
5361 HT Grave

T: 0486 47 20 77
E: info.desprankel@optimusonderwijs.nl

Basisschool de Sprankel

Gasthuishoeve 1
5361 HT Grave
BEL Basisschool de Sprankel MAIL Basisschool de Sprankel

VOLG Basisschool de Sprankel OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE