Studiereis Critical Skills

Al een aantal jaar organiseren we scholenbezoeken. In het verleden hebben we zo bezoeken gebracht aan Bristol en Stirling. Dit jaar gaan we naar Bearsden, vlakbij Glasgow in Schotland.

Andrew en Lynne, onze trainers (https://www.singlestepslearning.co.uk/) hebben drie scholenbezoeken georganiseerd. Vanaf zondag 14 april zullen we hier dagelijks verslag doen van onze ervaringen.

Uiteraard gaat er aan zo’n studiereis wel één en ander vooraf. We zijn met de deelnemers van zeven scholen al bij elkaar gekomen, om met elkaar uit te wisselen wat we willen gaan leren daar en (voor zover nog nodig) kennis te maken.

Iedere deelnemer heeft van tevoren een leervraag aangeleverd. Op 13 maart jl hebben we op De Sprankel elkaar geholpen deze zo concreet mogelijk te maken.

Eerst door elkaar met een bepaald format te bevragen en opnieuw te formuleren. Hierna hebben we elkaars leervraag gepresenteerd zodat we ook van elkaar weten waar we in Schotland de focus op gaan leggen. Daarnaast leert de ervaring dat zo’n scholenbezoek altijd inspireert. Menig leerkracht heeft ook de vragen verzameld in de klas, die we zeker ook beantwoord zullen krijgen.

We houden jullie op de hoogte!

 

Deelnemers:

Freke Kuipers en Gerda Lublink, BS De Delta, Zevenhuizen

Anouk Lievestro en Astrid Bakker, BS De Kreek’l, Reek

Saskia Joosten en Sandra van Buytene, BS De Regenboog, Cuijk

Ursula Fiddelers en Penny Philips, BS Het Telraam, Oeffelt

Ilja Pittens, Monique Willems en Rianda School, BS De Sprankel, Grave

Anouk Coopmans, Sophie Sengers en Piet de Jongh, BS Sint Jozef, Velp

Maria van Dongen en Hella Kuijpers, BS Oventje, Zeeland

Schotland dag 1, 14 april 2019

 

Hoi allemaal!

Wat was het vroeg vanochtend..om 4.00 ging de wekker. En vol spanning en enthousiasme reden wij naar Schiphol. Daar aangekomen bleek niet iedereen dezelfde time schedule in bezit te hebben. In het vliegtuig begon onze topografie kennis, bijna iedereen is geslaagd. Na een turbulente vlucht kwamen wij in Glasgow aan waar Andrew en Lynne ons op stonden te wachten. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar onze huurauto’s. Links rijden in een nieuwe BMW is een uitdaging die 4 van ons aangingen. Wat een heerlijk hotel was er voor ons uitgezocht. Na het inchecken hebben we gezellig geluncht. Daarna hebben we een flinke wandeling gemaakt. Tijdens deze wandeling hebben wij onze onderwijsvisie gedeeld, genoten van het uitzicht en onze leervragen gedeeld met elkaar. Na deze fikse wandeling hebben wij met z’n allen in een pub vlakbij het hotel gezellig gegeten en gedronken. Met wat souvenirs op zak zijn wij geëindigd in onze hotelkamer. Vannacht gaan we alvast dromen over de ‘Cow School’, daarover morgen meer….

Schotland dag 2, 15 april 2019

Na een welverdiende nachtrust konden we rond 8.00 genieten van een heerlijk ontbijt in de pub. Waarna we richting de “koe school”, Gartocharn primary school, vertrokken. Een kleine school van ongeveer 65 kinderen.
Hier werden we hartelijk ontvangen door directeur John. Zoals verwacht mochten we beginnen met een community builder, My Bonnie lies over the ocean. John heeft ons meegenomen in hun onderwijsconcept, voor ons bekend als “Werkconcept Critical Skills”.
Via speeddates hebben de kinderen van verschillende leeftijden ons een kijkje gegeven in diverse projecten, zoals “de ruimte”, “een beweegbaar persoon of dier” en “de tuin”.
We hebben genoten van hun enthousiasme, de tijd was te kort om iedereen te kunnen spreken.
Wij waren onder de indruk over de manier waarop zij over hun eigen leerproces konden vertellen aan de hand van hun portfolio. Waarbij zij reflecteerden om hun eigen doelen en vaardigheden.
Rond het middaguur hebben we samen met de kinderen geluncht.
Ook tijdens de lunch bleven de kinderen hun verhalen met ons delen, zowel over school als over hun vrije tijd. We stonden versteld van de open communicatie.
De rest van de schooldag mochten we een kijkje nemen in de klassen en stonden zowel kinderen als leerkrachten open voor een gesprek. In alle klassen werd gewerkt aan een challenge.
Het was mooi om herkenbare dingen te zien zoals WWW, EBI, community builders, gebruik van memo’s en het gebruik van teamrollen.
Natuurlijk hebben we veel inspiratie opgedaan en konden we dit met elkaar delen.
We zijn benieuwd wat de dag van morgen ons gaat brengen……

Dag 3

16 april 2019

We zijn vandaag op bezoek geweest bij St. Eunan’s primary school. Een groot contrast met het gebouw van gisteren. Groot, modern, kleurrijk en gestructureerd.
We werden hartelijk ontvangen door de directie. Er werd ons meer verteld middels een presentatie over de school. De school werkt vooral naar een positieve relatie met kinderen toe. Hebben nauw contact met de gezinnen en families door naschoolse activiteiten zoals ‘cookingclass’ en sportactiviteiten. Er zijn samenwerkingsprojecten met hogere scholen. Als laatste creëren zij veel ruimte voor spelend leren. Andrew en Lynne hebben al enkele leerkrachten opgeleid waardoor zij het werkconcept in hun klas kunnen toepassen.

We werden in vier groepen verdeeld. Aan de hand van een schema hebben we verschillende klassen kunnen bezoeken. Primary 1 was vergelijkbaar met onze kleutergroepen. Er werd heel veel gebruik gemaakt van kosteloze- en natuurlijke materialen. Vol verwondering hebben wij naar primary 3 gekeken. Daar zagen wij veel herkenningspunten zoals: wat zie ik en wat hoor ik. De skills werden zichtbaar toegepast en gekoppeld aan het oog en oor. Deze leerkracht koppelde continu dat wat ze zag en hoorde terug naar de kinderen en benoemde hierbij de spreuk van Andrew en Lynne: “think it, try it, fix it and share it”. Bij Primary 5 hebben we een community builder bijgewoond. Deze werden toegepast bij leswisselingen zoals “I sit “. Ook hebben we verschillende meditatiemomenten gezien. Primary 6 liet ons een circuit zien. De kinderen hebben ons enthousiast verteld over hun project over vulkanen en tsunami’s. Een aantal groepjes heeft kennis gemaakt met de kitbag. Een tas die gebruikt kan worden wanneer het kinderen even teveel wordt. Er zitten materialen in om rustig van te worden (lavendelolie en wonderverhalen), complimentenkaartjes en gevoelspoppetjes. Tot slot is er een les bijgewoond van een leerkracht die een presentatie liet zien, waarna de kinderen een poster konden maken. Er waren zes kinderen uit verschillende groepen die deze les van de juf kwamen observeren. Aan de hand van vragen zoals: Waarom is dit een goede les voor mij? Wat zou ik willen delen met andere klassen? Hoe kan deze les voor mij beter worden? hebben zij een lijst ingevuld. Na de instructie van de les zijn deze kinderen bij elkaar gaan zitten met een onderwijsondersteuner en hebben zij alles wat ze geobserveerd hebben met elkaar besproken. De kinderen waren betrokken, opbouwend en serieus met elkaar in gesprek. Met als doel het verbeteren van het onderwijs op die school voor de leerkracht, maar ook voor de kinderen zelf.

“Inspirerend, voor de leerlingen en de leerkrachten!”
Op naar dag 4!

Schotland dag 4, 17 april 2019
Vanmorgen zijn we naar de laatste school van deze studiereis geweest. We waren welkom op de St Joseph-school in Clydebank. Speciaal aan deze dag was dat Andrew en Lynne de lessen gaven aan P6. Wij mochten kijken en meedoen. Kinderen vonden het bijzonder en ook spannend tijdens de check-in dat er zoveel gasten kwamen kijken en meedoen. Wij mochten aansluiten bij de check-in en de community builders. Een mooie manier om in contact te komen met de kinderen.

Hierna hebben Lynne en Andrew ons laten zien hoe je een challenge zorgvuldig opbouwt. We hebben vooral geleerd dat een goede challenge steeds om reflecteren gaat: vooraf, tussentijds en achteraf. Hierbij kwamen ook de gevoelens van kinderen aan bod. Op deze manier kan er steeds bijgesteld worden.

Het was geweldig om te zien hoe betrokken de kinderen waren en hoe de samenwerking tussen de kinderen verliep. We hebben met bewondering gekeken hoe de kinderen van begin tot eind door Andrew en Lynne werden gecoacht waardoor ze verder kwamen in het proces. Ook zij hebben deze dag als positief ervaren en dat is terug te zien op de site: https://sslstjoseph.weebly.com/p6-the-day-the-visitors-joined.html#

 

Deze dag was erg inspirerend voor ons, maar ook de kinderen hebben mooie nieuwe herinneringen gemaakt vandaag. We begonnen met het terughalen van onvergetelijke herinneringen en de dag is ook weer afgesloten met nieuwe onvergetelijke herinneringen. Een nieuw kind in de groep zei aan het einde: “This was my best day ever”.
…. and it was!

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 11 SEPTEMBERInloopavond

    Op woensdag 11 september is de inloopavond. Tijdens deze avond kan uw kind het werk […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 7 SEPTEMBERBrabants Verkeers Veiligheids Label

    De Sprankel in Grave heeft het Brabants VerkeersveiligheidsLabel BRONS 2018 2019 Deel A – verankering […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 29 AUGUSTUSSjors Sportief

    Alle basisschoolleerlingen uit de Gemeente Grave hebben vorige week het prachtige Sjors Sportief/Creatief boekje mee […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Basisschool de Sprankel

Gasthuishoeve 1
5361 HT Grave

T: 0486 47 20 77
E: info.desprankel@optimusonderwijs.nl

Basisschool de Sprankel

Gasthuishoeve 1
5361 HT Grave
BEL Basisschool de Sprankel MAIL Basisschool de Sprankel

VOLG Basisschool de Sprankel OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE